Mogielica położona na wysokości 1170 m n.p.m jest najwyższym szczytem Beskidu Wyspowego. My postanowiliśmy zdobyć ją późną jesienią, bo w połowie listopada, wybraliśmy więc najkrótszy oraz najmniej wymagający szlak i tym samym zaliczyliśmy nasz ósmy szczyt Korony Gór Polski.

Ruszamy z Polany Wyrębiskiej od strony Przełęczy Słopnickiej. Znajduje się tu niewielki parking z cudnymi widokami. Na szczyt Mogielicy prowadzi szlak zielony i jednocześnie ścieżka edukacyjno-historyczna w kolorze czerwonym. Na najwyższą górę Beskidu Wyspowego czeka nas 1.5 godziny wędrówki i ok 3.6 km drogi.

Po około 15 minut spaceru wygodną, szeroką aleją dochodzimy do krzyża partyzantów. Miejsce upamiętnia żołnierzy walczących o niepodległość Polski. Umieszczono tu również obelisk, który powstał w 70-tą rocznicę powstania Pułku Strzelców Podhalańskich Armii Krajowej.

Potem szlak wchodzi w las i delikatnie ale dość stale wznosi się do góry. Jest kilka większych podejść, do tego trochę błota, a także śliskich kamieni, mnóstwo liści i ścieżka wcale nie okazuje się taka prosta, jakby się wydawało. Trochę zmęczeni ale dumni dochodzimy na szczyt Mogielicy.

Mogielica wita nas chmurami i nie możemy nacieszyć się widokami tak jak sobie to wymarzyliśmy. Ale nie martwimy się tym zbytnio, będzie przecież pretekst by tutaj wrócić.

Na górze robimy sobie półgodzinny odpoczynek, pijemy ciepłą herbatkę, a także zjadamy małe co nieco.

Na szczycie znajduje się wieża, od jakiegoś czasu zamknięta, ze względu na bardzo zły stan techniczny. Rzeczywiście z bliska nie wygląda najlepiej, chociaż wiemy, że co niektórzy śmiałkowie wdrapują się na nią mimo zakazu.

Będąc na Mogielicy zdecydowanie warto podejść pod Krzyż Papieski, który znajduje się na polance tuż obok szczytu. Krzyż postawiono w 50-tą rocznicę wycieczki w Beskid Wyspowy księdza Karola Wojtyły. Roztaczają się stąd fantastyczne widoki na Gorce i Tatry. My niestety nie mamy okazji ich zobaczyć, a nasza panorama wygląda tak. 🙂

Mogielica

Z Mogielicą związana jest także ciekawa historia – katastrofa niemieckiego bombowca w 1944 roku, o czym informuje nas tablica informacyjna, ustawiona przy wieży widokowej.

Po eksploracji całej okolicy ruszamy w drogę powrotną, a cała trasa spokojnym krokiem z dzieciakami zajmuje nam ok 3.5 godziny.

Mogielicę można zdobyć również idąc szlakami:

• zielonym z przełęczy Rydza- Śmigłego – najciekawsza i najbardziej widokowa trasa – czas 1.45 h, 3.5 km